
Raymond van den Hoek
Raymond van den Hoek
''Ik hou van minimalistische lijnen en krachtige vormen – met zo min mogelijk details toch een duidelijk en herkenbaar beeld neerzetten, dat is mijn ding''
De man achter de iconische Amersfoortse illustraties
“Mijn werk draait om het vastleggen van de essentie van een stad, een gevoel of een verhaal in strakke, herkenbare beelden,” vertelt Raymond. “Ik hou van minimalistische lijnen en krachtige vormen – met zo min mogelijk details toch een duidelijk en herkenbaar beeld neerzetten, dat is mijn ding.”
“Tijdens mijn veldonderzoek voor het Stadssymbool merkte ik al snel dat iedereen een ander beeld heeft van Amersfoort. Er is niet één iconisch gebouw of thema waar de stad om bekendstaat; het is juist een mix van van-alles-en-nog-wat.”

Van plassende ijsbeer naar stadssymbolen
Het was een bijzonder kunstwerk dat Raymond op het idee bracht voor zijn iconenreeks. “Ik moest denken aan De Plassende IJsbeer – een kunstwerk dat onderdeel was van het straatbeeld. Toen ik hoorde dat het zou verdwijnen, besefte ik hoe belangrijk zulke iconen zijn voor de identiteit van een stad.”
Dit inzicht vormde de basis voor zijn serie stadssymbolen. “Dat gaf me het idee om een serie iconen te maken die de stad op een frisse, moderne manier vastleggen. Zo blijven die herkenbare plekken en symbolen voortleven, en kan iedere Amersfoorter zijn eigen versie van de stad ‘representen’.”

Foto: De iconen zijn gemaakt door studio DDO en ingezet voor de campagne: Wij Amersfoort van Citymarketing Amersfoort.
Een creatief proces van vereenvoudiging
“Mijn proces begint altijd met rondkijken en inspiratie opdoen. Ik struin door de stad, maak foto’s en verzamel referenties. Daarna schets ik ruwe ideeën om te kijken welke vormen en lijnen het beste werken.”
Het geheim van zijn herkenbare stijl zit in de eenvoud. “Het is een proces van steeds verder vereenvoudigen: hoe kan ik met zo min mogelijk lijnen toch een krachtig en herkenbaar beeld neerzetten? Ik zoek altijd naar de essentie van een gebouw of object.”
Thuis in Amersfoort
Voor Raymond is Amersfoort meer dan alleen een onderwerp voor zijn kunst. “Voor mij voelt Amersfoort echt als thuis. Het is een stad waarin historie en vernieuwing samenkomen, en ik vind het supertof dat kunst en cultuur hier zo’n grote rol spelen.”
Die liefde voor de stad vertaalt zich in zijn werk. “Mijn iconen zijn een ode aan de stad – herkenbaar en verbindend. Ik hoop dat inwoners en bezoekers er blij van worden en zich erin herkennen.”

Foto: De iconen zijn gemaakt door studio DDO en ingezet voor de campagne: Wij Amersfoort van Citymarketing Amersfoort.
Amersfoortse iconen sieren de stad
“Het is supertof om te zien dat mijn illustraties een plekje in het straatbeeld hebben gekregen.” Maar de echte beloning zit voor hem ergens anders. “Het allermooiste is dat mensen zich erin herkennen en er hun eigen betekenis aan geven. Dat is voor mij waar kunst om draait: verbinding creëren.”
WIJ ZIJN AMERSFOORT