Van verouderd gebied naar kloppend hart
Het Sint Jorisplein bestaat pas 25 jaar. Waar nu een modern winkelcentrum staat, lag vroeger een verouderd gebied rond de Sint Jorisstraat. In de jaren negentig werd besloten tot een grootschalige vernieuwing.
Op 19 april 2000 openden wethouder Roel Boer en projectontwikkelaar Kees de Boo het plein feestelijk. Duizenden aanwezigen stonden te dringen voor de hekken om na een groot vuurwerk zelf kennis maken met het winkelcentrum. met vuurwerk en muziek. Vanaf het begin trok het nieuwe plein veel bezoekers. Bekende namen als H&M, C&A en Kruidvat vestigden zich er, aangevuld met lokale ondernemers. De parkeergarage en de directe verbinding met de Langestraat maakten het voor veel mensen een logische plek om te winkelen.

Een miljoen bezoekers per jaar
Vandaag de dag komen er jaarlijks ruim een miljoen bezoekers. Ze gaan er winkelen, drinken er een kop koffie of trekken vanaf daar de binnenstad in. Ook evenementen zorgen regelmatig voor reuring. Nieuwe retailers en concepten, zoals Intertoys en Sissy-Boy, zorgen telkens voor vernieuwing. Ook lokale ondernemers spelen een rol in de levendigheid van het plein. Ondanks periodes van leegstand, bijvoorbeeld door het vertrek van V&D, bleef het plein zich vernieuwen met steeds weer nieuwe huurders.
In 2025 werd het Sint Jorisplein overgenomen door investeringsmaatschappij Meerdervoort. Grote veranderingen zijn er niet aangekondigd, en de verwachting is dat het plein vooral blijft zoals het is.
Een betekenisvolle plek
Het succes van het Sint Jorisplein zit in de combinatie van bereikbaarheid, een breed winkelaanbod en een ontwerp dat aansluit bij de binnenstad. Daarmee is het een voorbeeld van hoe nieuwbouw in een historische stad ook kan werken.